Alexander Karims debutroman, utgiven av Norstedts, handlar om en skruvad berättelse med Jonas Paulsson i huvudrollen. En söndag mördas han kallblodigt i sitt hem, men vaknar nästa dag, lördag – dagen innan mordet. Detta inleder en intensiv jakt på hans mördare, där han snart börjar se fiender i alla, inklusive sin egen fru. Vid nästa uppvaknande är det ytterligare en dag tidigare, och Jonas inser att han har möjligheten att förändra sin förflutna, samtidigt som hans sökande efter mördaren blir alltmer desperat. Kan han lösa sitt eget mord, och kommer han någonsin att återvända till sin verkliga tid?
”Det är omöjligt att veta när ens stund är kommen. Han kunde omöjligt veta att hans blod skulle sugas upp i de porösa marockanska kakelplattorna i den stora hallen. Plattorna han ägnat en vecka åt att få helt perfekta. Och han skulle aldrig kunna ana de bisarra omständigheterna kring sin alltför tidiga bortgång.” s. 13
Det här var verkligen en positiv överraskning. När jag först började läsa boken förväntade jag mig en galen och humoristisk historia om Jonas surrealistiska jakt på sin egen mördare. Visst är det en del av berättelsen, men det är också så mycket mer. Det handlar om kärlek, sorg och förluster, om att våga sörja och konfrontera det som skrämmer en. Temat rör vid allt man ångrar, både det man gjort och det man inte gjort, samt de djupa, filosofiska frågor som tidsresor väcker. Denna blandning blir en fascinerande kombination, och jag uppskattar hur boken ständigt överraskar mig. Humorn gör det mörka lättare att hantera.
”Jag tänker så här: han dog inte första gången för att han inte var redo. Han hade inte sina svar. Men i slutet har han det, och då är han redo att möta sin skapare. För han har ju redan dött. Punktteorin. Han är redan död. Han är död och lever samtidigt, kan man säga. Visst, han kan gå bakåt i tiden, men någon gång måste han ju konfrontera dödsögonblicket. Det kommer alltid att finnas där. […] Jonas höll inte alls med. Att ge Desi rätt i den här frågan skulle vara självmord.” s. 184
Jag hade vissa svårigheter med att komma in i berättelsen i början, men mot slutet blev det betydligt mer spännande och svårt att lägga ifrån sig. Språket kan kännas lite hackigt ibland, mer som ett manus än en roman, och det saknas ibland känslor och detaljer som skulle ha kunnat fördjupa läsupplevelsen. Å andra sidan finns det många starka och tänkvärda formuleringar som verkligen lyfter texten, och det övergripande språket är ändå snabbt och lättsamt.
”När ens tid är kommen och man ska vidare så kommer det att ske, oavsett vad man gör för att komma undan. En jägare sänker sitt vapen och en annan tar hans plats. Det är så det är bestämt. Och det kan ingen av oss ändra på.” s. 163
”Han hade gjort så mycket fel, korsat så många gränser. Ljugit och bedragit. Allt för sin egen skull. För att han skulle få leva. Kunde det verkligen rättfärdiga allt han hittat på under de senaste dagarna?” s. 285
Jag vill också ge Alexander Karim beröm för hur han knyter ihop logiken bakom tidsresorna. Det blir aldrig för förvirrande eller komplicerat, men inte heller för enkelt. Det jag uppskattar mest med hans debut är hur innovativ och tankeväckande den är. Den får läsaren att ständigt bli överraskad och förvånad.
Den fantastiska historien om Jonas Paulssons oväntade död har inte bara en lång titel, utan rymmer en unik berättelse som fångar intresset redan från första sidan. Den börjar komiskt, blir spännande och avslutas med djupa insikter om livets frågor. Alexander Karim gör en imponerande debut som verkligen står ut. Språket är snabbt, konceptet är intressant och boken är svår att lägga ifrån sig.
Betyg: ★ ★ ★ ★ ☆
Författare: Alexander Karim
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2019
Antal sidor: 396 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: –
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död
Vill du läsa boken? Den finns att köpa på Adlibris, Bokus och Omnible.