onsdag 20 maj 2015

Min helg i London! (del 1)

Förra veckan var det långhelg och då åkte jag och min familj till London. Vi hann göra många roliga saker. Vi har varit på London The dungeon, The making of Harry Potter och Madame Tussauds. Vi har åkt väldigt mycket tunnelbana. Jag tror faktiskt att vi åkte mer tunnelbana de här dagarna än vad jag någonsin gjort. Kanske inte, men nästan åtminstone. Det fanns väldigt många olika affärer i London som var roliga och annorlunda. Vi såg t ex en affär med bara pennor! Nu tänkte jag berätta lite om de olika dagarna. I det här inlägget kommer jag bara att berätta om de två första dagarna och sedan kommer ett annat inlägg om lördagen och söndagen.

Torsdag: Vi gick upp kl. 4 på morgonen och vårt flyg gick från Arlanda ca kl. 7. Vi landade i London på Gatwick airport ca 8.40 engelsk tid. Det var väldigt skönt, för då fick en hel dag där. Vi tog tåget från flygplatsen och sedan bytte vi till tunnelbana för att ta oss till själva London. Vi fick tyvärr ingen trevlig start på resan då det var regn hela dagen. Vi började äventyret på Picadilly circus där vi åt på McDonald's. :) Jag är glutenintolerant och i London så hade dem inget glutenfritt hamburgerbröd, så det jag åt till lunch var pommes frites med en hambugare utan bröd...

När vi hade ätit gick vi ner mot Oxford circus och tog skydd från regnet i olika affärer. Först gick vi på Regent street och sedan på Oxford street. Sedan tog vi tunnelbana till vårt hotell och lämnade resväskorna och gav oss ut för att kolla i fler affärer och äta middag. På kvällen gick vi och lade oss ca 20.30, för vi var väldigt trötta efter den dagen.

Fredag: Vi åkte till Waterloo med tunnelbana för att gå på London The dungeon. Det låg precis bredvid London eye, men vi åkte det inte. Men vi var där! London The dungeon är som en slags föreställning kan man säga. Den handlar om Londons blodiga historia. Man går runt uppbyggda miljöer och skådespelare spelar upp små scener sig baseras på sanning. Ibland skräms dem och ibland tar dem upp folk ur publiken som får delta. Jag tyckte att det var lite svårt att förstå sakerna som dem sa ibland, så mamma försökte förklara för mig och då kom det plötsligt fram en skådespelare till mig och sa: "Are you lying?". Jag förstod inte vad det var jag skulle ha ljugit om så jag sa bara nej och då sa han att jag skulle sätta mig i en bur för att jag visst ljög och sedan fick jag sitta där tills den delen av föreställningen var slut... Då kom han fram och började fråga t ex vad jag gjorde och varför jag gjorde det och jag förstod inte vad det var han menade så det var lite pinsamt. Resten av föreställningen gick jag bakom mamma för att inte riskera att bli vald igen...

Det här var en rolig och ibland läskig upplevelse. Det var duktiga skådespelare och det var kul när dem tog upp folk på scen, förutom mig!Tunnelbanestationen Waterloo var riktigt häftig, för det var glasdörrar för spåret, så att man inte kunde gå ner på det. När tåget kom in så öppnades dem så att man kunde gå in i tåget. Det var ganska häftigt med glasdörrarna, men också smart. Jag tror att det var någon av de nyaste stationerna.

Resten av dagen gick vi runt i London och för det mesta på Oxford street. Vi gick t ex in på Primark som är en stor kläd-och liknande affär. Den liknar Ullared ganska mycket och det var väldigt billigt att handla där. Det var väldigt mycket folk där och det var säkert mer än 1 timmes kö till provrummen!