lördag 8 augusti 2015

Filmrecension: The maze runner

Igår såg jag filmatiseringen av boken The maze runner (sv. Maze runner: I dödens labyrint) och därför hann jag inte blogga igår, men nu tänkte jag göra en sorts recension på filmen. Jag läste boken i början av året och här är min recension, där ni kan läsa om mer åsikter kring handlingen och karaktärerna, det här blir mer av en jämförelse.

Det här är en väldigt välgjord film, men tyvärr skiljer den sig lite för mycket från boken. Känslor och sådant är helt annorlunda, vilket är synd. Jag tycker att alla miljöer är bra och känns trovärdiga i filmen och det är alla väldigt häftiga och man märker att det har lagts mycket fokus där. Skådespelarna gjorde mig däremot väldigt besviken. Jag tycker faktiskt bara att det var Thomas som var riktigt klockren och var som jag hade tänkt mig. Varken skådespelarna till Teresa, Chuck, Newt, Minho eller Gally kändes rätt för rollerna, men ju längre tid det gick, desto bättre tycker jag de passade. Alby var ändå helt okej och i slutet passade den skådespelaren riktigt bra enligt mig.

Filmen innehåller mycket action och ibland tycker jag att det blir lite överdrivet. Filmen är mycket våldsammare än boken och alla killarna känns mycket elakare än i boken. Som vanligt när en bok blir film går alla händelserna onaturligt fort och här tycker jag att det gick alldeles för fort. Thomas var där några dagar och sedan (Spoiler) hittade han direkt ut i labyrinten. Man kunde åtminstone ha låtit dem leta lite mer och behöva lista ut saker först .Det var synd att man tagit bort allt om att labyrinten var en kod och att de hittade den med kartorna. Det var en spännande och intressant del, som breddade genren mycket. (Slut på spoiler).

I filmen saknade jag vänskapen som fanns mellan (de flesta) killarna och även sorgen när någon dog. Det kändes som att de var borta, vilket jag tyckte gjorde filmen lite tristare, den blev inte så djup. I boken hade författaren lyckats få till sådan bra, kvick humor, men den kände jag tyvärr inte av alls här i filmen. Den gjorde mycket till helheten och det var synd att man inte fick till den. Många delar i filmen var väldigt mörka och det kunde göra att det ibland var väldigt svårt att se händelser, vilket var synd. Det kändes som om man ibland missade lite saker, fast det mörka passade ju ändå bra in.

Nu låter det som att den här filmen är ett totalt stolpskott, men inte alls. Den är välgjord med miljöerna och man har fått den trovärdig på de knappa två timmarna, även om jag ibland tycker att fel saker valdes bort och det hade inte gjort mig något om lite av de våldsamma delarna byttes ut mot lite djup och vänskap. De allra största händelserna finns med, även om det finns lite oklara förändringar från boken, som jag inte förstår alls varför man gjorde.