måndag 3 augusti 2015

Filmrecension: "Paper towns"

Paper towns är filmatiseringen av boken med samma namn skriven av John Green. (sv. Pappersstäder). Filmen hade premiär i Sverige 24 juli 2015. Jag var för en gångs skull inte sist med att se en film, utan faktiskt väldigt tidig, då jag såg den redan i onsdags! Boken läste jag för ungefär 1 år sedan och därför kom jag inte ihåg så mycket först, men efter ett tag kom det mesta tillbaka. Här är min recension på boken.

Det här är en film som man verkligen lyckats få till som en riktigt mysig och rolig familjefilm. Oddsen var bra, då boken innehåller många roliga scener och helt enkelt är rolig och roligt skriven. Egentligen är varken boken eller filmen särskilt händelserik, inte direkt en action-film, men det händer ändå tillräckligt. Jag gillar att man verkligen får fram budskapet om att hitta sig själv som finns bakom all humor, men ändå lyckas få det till en rolig familjefilm. Och filmen lockar faktiskt lite till tårar, speciellt i slutet, men den känns ändå inte för känslosam.

Som sagt, filmen är verkligen sjukt rolig och alla scenerna känns bra gjorda. Skådespelarna kändes rätt och flera kändes igen från TFiOS och andra filmer. Det är ett gäng som går runt... Jag gillade verkligen Ben och Radar, de var nog de som passade bäst till sina roller. De har verkligen en speciell och härlig vänskap med Quentin. Jag tycker också att alla miljöerna kändes rätt, t ex Agloe, som jag hade föreställt mig väldigt likt.

När en bok blir film är det ju alltid scener och saker som väljs bort och även här fanns det några saker jag saknade. I boken lärde man känna alla karaktärerna, även Margo, men i filmen fanns inte tiden. I boken lades det mycket fokus på det här med att Quentin inte lärt känna den riktiga Margo och då behövde han verkligen fundera för att hitta henne. Den känslan fick jag aldrig i filmen, förutom i slutet. I filmen kändes alla ledtrådar och när de listade ut var Margo skulle ha försvunnit till alldeles för lätta och det gick för fort, så man hann inte fundera själv. Och bilresan, som ändå var väldigt rolig i filmen, kändes för kort, vilket jag kan förstå att de gjorde den. Fast ändå, den var en av de roligare scenerna. Den och natten med Margo under hämndaktionen!

Och, angående boken. Sjukt bra, John Green för en sjukt rolig bok, som ändå är djup och känslosam och smart.

* * *

Det här blev inte mycket till recension egentligen, men mer angående själva storyn kan ni hitta i min bokrecension, det kändes onödigt att skriva det igen bara.