söndag 19 juni 2016

Filmrecension: "Me and Earl and the Dying Girl"

Hej på er! Sedan i torsdags har även jag fått sommarlov. Troligen sista kommunen i Sverige... Men det borde väl också betyda att vi börjar senare till hösten än alla andra. Har dock inte koll på när vi börjar. Nu är det bara fokus på sommarlovet, inte på när det slutar! Idag tänkte jag göra en filmrecension. I onsdags såg jag nämligen "Me and Earl and the Dying Girl", dvs. filmatiseringen av Jesse Andrews bok med samma namn. Jag läste den svenska översättningen för ett tag sedan, och här kan ni läsa den recensionen (inklusive handling).

Till att börja med hade jag inga förväntningar alls på den här filmen. Delvis för att jag inte mindes boken så mycket, (vilket är konstigt för det brukar jag alltid göra), men också för att jag aldrig kände riktigt "wow" när jag läste. Det kom jag minsann ihåg..?! Så jag var ganska nollställd till den här filmen, vilket ju är det bästa!

Dock blir det då även svårt att jämföra filmen med boken. En tydlig skillnad finns det dock, och det är att jag tycker filmen är mycket sorgligare än boken. Kanske beror det på bokens språk, som är ganska avskalat. Dessutom är ju boken skriven som ett filmmanus, så det är inte så livliga dialoger, jämfört med t ex TFiOS. Boken skulle ju dessutom vara "Den roligaste boken om döden du kommer läsa". Filmen däremot är helt annorlunda. Det tycker jag dock inte är dåligt, förutom att jag inte gillar att gråta.

Filmen är väldigt bra gjord, och det är mycket skratt, men också mer sorg än i boken. Lite intressant att det blev så. Det är även en väldigt fin film. Så söt och härlig, och fylld av visdom, glädje och sorg. Det mesta jag minns från boken har man dessutom fått med i boken. Jag älskar scenen med soppan och när de får i sig droger! Så sjukt rolig scen. Jag är verkligen glad att de fick till den, för det är den scen jag minns bäst, även fast den inte är så viktig...

Skådespelarna är något annat riktigt bra. De passar verkligen i såna roller. Rachels skådespelare gillar jag allra mest. Hon känns verkligen så som jag uppfattade Rachel i boken. Hon har rättt attityd, liksom. Hennes utseende och stil gillar jag också väldigt mycket. Så häftiga kläder! Och hennes rum, alltså! Så häftigt.

Slutligen ska jag även prata lite om slutet på filmen. Jag minns inte alls bokens slut. Kanske var det likadant, någon som vet? Men filmens slut är så himla fint, sorgligt och ja, vackert. Det här med böckerna och ekorrarna var bara så häftigt och gulligt. Och brevet (det var i alla fall med i boken också) berörde mig så mycket. Och hur filmens omslag hänger ihop med slutet. (Ni som sett förstår, men jag vill inte avslöja för mycket). Det var väldigt fint och snyggt gjort och binder verkligen ihop storyn på ett bra sätt.

I allmänhet en riktigt lyckad film! Den berör lagom mycket och har med det väsentliga från filmen, men ändå är känslan en helt annan här. Boken var mer lättsam, men filmen har verkligen fått till de äkta känslorna, blandat med humorn. Superbra skådespelare, och deras utseenden och miljöerna är väldigt bra gjorda. Och slutet är helt outstanding. Så bra, bra, bra! Jag skulle kunna se om filmen bara för det, och för alla fina miljöer och den mysiga känslan man får bara genom hur allt ser ut.