fredag 5 juni 2015

Min helg i London! (del 2)

Idag tänkte jag göra det andra inlägget som handlar om min och min familjs resa till London. Jag är ledsen för att det har tagit lång tid, men jag har inte haft tid att göra det. Jag har bara hunnit med skola, lite träningar samt att plugga till ett so-prov den senaste tiden. Sedan blev det också strul med att lägga in bilder och tillslut struntade jag i det... Därför kommer det här inlägget alltså idag.

Lördag: Det här var den stora dagen av Londonresan. Vi gick runt i London på förmiddagen och vi testade även på att åka buss. Konstigt nog så tog det längre tid att åka buss än tunnelbana, men det är nog för att det är mycket folk och bilar överallt. På eftermiddagen så åkte vi buss till "The making of Harry Potter", som ligger utanför London. Det tog lång tid, för det var mycket köer, men vi kom åtminstone fram. Vi fick gå där i 3 timmar, för sedan gick bussen tillbaka hem. Det var dock lite kort tid för att hinna med allt, men vi hann ändå hyfsat bra.

Det fanns väldigt mycket att se. Först och främst så fick man gå igenom "The great hall". Sedan var det en utställning med saker från filmerna. På ett ställe fick man också testa på att flyga kvast. Det var roligt och man hade en greenscreen bakom sig, så efteråt kunde man köpa bilder på när man flög med olika bakgrunder. Man fick också ta en bild när man åkte i den flygande bilen som ägs av familjen Weasley. Det fanns också en utställning med hur de hade gjort filmerna. Det fanns masker till olika personer, peruker och även en jättestor modell av Hogwarts. En häftig sak var att en del av Hogwarts express fanns med på utställningen. Man kunde gå in där, men det var en sjukt lång kö, så det skippade vi. Det sista av äventyret var självklart en affär. Det var riktigt mysigt och häftigt att gå runt där bland alla sakerna. Jag köpte det här, mest för att ha lite minnen:

När vi kom hem på kvällen åt vi pizza till middag och sedan gick vi till hotellet. Efter den dagen var vi alla riktigt trötta.

Söndag: Vi åkte på förmiddagen tunnelbana till Madam Tussauds. Där var vi ett långt tag och det var verkligen en häftig upplevelse. Jag tog bild med flera kändisar, som t ex Katniss, Lady Gaga och Albert Einstein. De hade bara någon dag tidigare öppnat en Star Wars-utställning med olika personer från Star Wars. Den var en av anledningarna till varför vi gick just denna dagen. Den var också väldigt häftig. En annan häftig sak var en 4d-film man fick se. Det var "Marvel superheroes" eller något sådant och det var 3d och ibland fick man även luft och vatten på sig. Stolarna vibrerade ibland och vid några tillfällen kändes det som att man fick ett hugg i ryggen. Det var verkligen en häftig upplevelse, fast tyvärr blev jag åksjuk, så efteråt var jag jätteyr och mådde illa! Konstigt, men jag brukar ofta må illa när jag åker buss mm. Det var väldigt konstigt på själva utställningen, för säkert varann person gick runt med en sådan här "selfie-pinne" och tog Selfies med alla kändisdockorna. Det såg väldigt roligt ut, men jag undrar varför man egentligen köper en sådan uppfinning.

När vi kom tillbaka till känd mark efter att ha tillbringat förmiddagen på Madam Tussauds gick vi i de här affärerna som vi inte hunnit kolla i utan bara sett och tänkt "vi kollar på söndag". Vi hann också med att kolla på några butiker som låg längre bort och vi åt lunch på Piccadilly circus vid en fin staty. På eftermiddagen tog vi tunnelbanan till Victoria Station och därifrån tåg vi ett tåg till flygplatsen. Vi åt middag, kollade i lite affärer och 20.30 gick planet hem. Därför kom vi hem väldigt sent och 1 timme extra dessutom, då vi behövde ställa fram klockan. När vi kom var det självklart en jättelång kö för att få tag på en taxi och det var ju det sista man behövde på den tidiga morgonen. (Vi landade ca 00.00, men kom ut till taxibilarna senare. Rätt ska vara rätt! Och det låter ju lite häftigare om man säger att man kom hem på morgonen...)

På måndagmorgonen började skolan lyckligtvis kl. 9, så lite sovmorgon blev det, men ärligt talat var jag trött hela den veckan och först förra veckan mådde jag normalt igen!