måndag 29 augusti 2016

Cypern 2016

Hej på er!

Idag har det blivit dags för mitt inlägg om min semestervecka på Cypern. Måndagen den 15 augusti åkte vi. Vi flög faktiskt från Norrköpings flygplats, då det var fullt från Arlanda. Vi befann oss i Fig tree bay, längst ut på en liten udde, på ett underbart hotell. Egentligen hände inte så mycket - Vi var faktiskt på hotellet hela tiden... Så det blir nog inte så mycket text, som det annars kan bli. Vi kan ju hoppas!

Måndag:
När vi hade ätit lunch satte vi oss i bilen mot Norrköpings flygplats. Vi kunde gå upp i vanlig tid, och hade sedan en lugn morgon. Tillslut hade vi så tråkigt att vi bara ville åka iväg! Så vi fick en trevlig sovmorgon, och började sedan äventyret efter lunch. Enligt bildbevis sov jag dock i bilen...

Jag vaknade på motorvägen, ganska nära Norrköping, och runt två timmar hade gått. Nu måste vi prata om flygplatsen: Så liten och söt! Det spelade ingen roll var man gick in - man hamnade ändå på samma ställe... De öppnade lika många diskar som på Arlanda för ett dubbelt så stort plan, och det fanns en säkerhetskontroll. Och Tax-freen - ett hål i väggen!

Under dagen landade ett plan - det som vi sedan skulle med. Och vår avgång var den enda. Så det var verkligen lugnt och skönt. Så ovant mot Arlanda! Vi startade på tid och flygningen gick bra. Jag lekte fotograf och tog häftiga bilder, läste en hel del, och hann även med att äta. Vi hade beställt mat, och den var faktiskt helt okej. Oväntat...

Vi landade ca 23.40 på Larnaca flygplats lokal tid, då en ungefär 45 minuter lång bussresa väntade. Runt 01.15 var vi framme. Då checkade vi in, men receptionisten var inte så samarbetsvillig... Han hade väl fått nattskiftet av en anledning... Rummet var fint, men tyvärr var sängarna jättekorta. Tillslut somnade jag dock, och då var klockan runt två.

Tisdag:
Jag vaknade sju på morgonen, efter fem timmar sömn. Jag hann läsa en hel del innan de andra vaknade. Då åt vi frukost och gick på ett välkomstmöte (med mest onödig information...), och sedan utforskade vi lite på egen hand. Alla stolar var i princip upptagna, men vi hamnade slutligen vid en av poolerna, men badade i havet.

Det var inte sandstrand på hotellet, utan det var klippor och bryggor. Bara några meter ut var det ca tre meter djupt. Häftigt! Vi hade med oss cyklop, och det fanns så mycket att se. Och vattnet var så där blått som det är på bilder, men nästan aldrig på riktigt. Under dagen utforskade vi havet och badade i poolen, med ett kort avbrott för lunch...

Till middag serverades tacos. De var riktigt bra på allergier, och väldigt flexibla. Rätter som innehöll gluten gjorde de glutenfria, bara sådär! När vi hade ätit tog vi en promenad. Vi såg t ex en restaurang som hade glutenfri pizza! På vägen dit såg vi en bar som sände Sverige-Brasilien i fotboll. Så när vi såg att det blev straffar gick vi dit. Så där satt vi och skrek (har nog aldrig varit så entusiastisk...), och de andra gästerna tittade på oss...

Onsdag:
Vi vaknade så sent att vi direkt fick gå och boka solstolar, då det var från klockan nio. När vi hade ätit solade och badade vi. Efter lunch gjorde vi precis samma sak. Sedan hände något spännande: Vi gick ner i havet från en annan av de tre bryggor som fanns. Wow! Där var det mycket grundare, trots att det var bara ett tiotal bort. Vi såg massor av småfiskar, och även några större.

På eftermiddagen gick jag och mamma till gymmet. Sedan gjorde vi oss i ordning inför middagen. Till efterrätt hittade jag en jättegod Creme Brulee, som ju var glutenfri utan problem. Efter middagen tog vi en promenad till staden, och hittade en supermarket med massor av svenska märken. Knäppt!?

Torsdag:
Runt lunchtid bestämde vi oss för att gå ner i havet, simma till stranden och därifrån till en liten ö en bit ut. Så det blev en lång simtur. Mitt på dagen. Inte det smartaste, kanske. Både mamma och pappa brände sig, men jag klarade mig! När vi kom tillbaka från äventyret åt vi lunch. Och sedan: plötsligt var det iskallt i havet, så för en gångs skull svalkade det faktiskt.

Kvällens middagstema var Barbecue, och det var helt klart den bästa middagen. De hade så god potatis! Efter middagen tog vi en promenad genom staden, och sedan satte vi oss på hotellet och spelade kort. Sedan gjorde vi ett försök att titta på kvällens show, men det var bara så himla tråkigt. Så vi gick och la oss istället.

Fredag:
Jag och pappa tog uppdraget att fixa solstolar, så han gick och hämtade handdukar medan jag hämtade kaffe och varm choklad och sedan möttes vi vid stolarna. Och satt där tills klockan var nio. Och det var faktiskt någon som gick runt och tittade, så det kändes bra. Efter frukosten fortsatte vi våra dykexpeditioner och sedan åt vi lunch.

Efter lunch tänkte vi bada på ett nytt ställe. Det var som en liten vik. Tyvärr var det mycket sten och grus, så det gjorde ont att gå på. Jag lyckades dessutom halka och slå mig rejält... Men det gick okej! Vi gjorde bedömningen att vårt ställe var bättre - djupare och ingen småsten. Så vi gick dit och badade, och sedan gick jag och mamma till gymmet.

Middag åt vi på hotellets andra restaurang och där serverades cypriotisk meze. Det var bland annat bläckfisk, sardiner, fetaostsallad, halloumi, souvlaki och lamm kleftiko. Och till efterrätt var det en konstig glass med äckliga körsbär. Det var mycket mat, så även om jag inte åt allt blev jag mätt. Dessutom gjorde de glutenfria varianter till mig. Sådant uppskattas!

Sedan tog vi en promenad för att köpa solkräm. För det går åt mycket. Vi hittade solkräm, och jag köpte även en okänd iste light. På vägen hem såg vi massor av katter. Hela ön var förresten full av dem. På ett ställe fanns fyra urgulliga kattungar, men det gick inte att fota i mörkret...

Lördag:
Dagens plan var att gå upp lite tidigare och få mycket bad- och soltid, utan att behöva vara ute där mitt på dagen. Men vi vaknade klockan åtta och det gick sådär... Tillslut kom vi ut i solen och roade oss som vanligt. På eftermiddagen fick jag veta att de hade glutenfri pizza i snack-baren, så den provade jag. God var den!

Senare tränade och åt vi, och tittade lite på showen innan vi tog en promenad. Dagens problem: Första dagen var Coco the clown en tjej. Det blev lite fel, men var okej. Men när clownen plötsligt är kille några dagar senare... Nej. Och nu vet jag att Bamse är en bluff: Han var nämligen på ett annat hotell (där min kompis bodde) samtidigt. Det förstörde allt!

Söndag:
Idag lyckades vi gå upp tidigt, sista hela dagen ni vet. Så vi åt frukost och tog solstolar. Stackars pappa fick sitta där och vänta medan vi andra gjorde oss i ordning och kunde byta av. Sedan tog vi en promenad till stranden. Och därefter var vi faktiskt i havet innan tio på morgonen! Och där hängde vi några timmar innan vi åt en jättegod lunch.

När vi ätit frågade vi om gluten i desserter, och det var gluten i allt, förutom Jello... Även creme bruleen skulle innehålla gluten... Så vi frågade en annan kock istället: "Nej, inte den, hon kan äta creme brulee." Han blev lite arg på kollegorna... Sedan tog de fram ny creme brulee, en fjärdedel av en form, till mig... Tja, de hade bra koll, om man frågade rätt person.

Middagens tema var "Dolce vita", men det var den tråkigaste någonsin. De hade dock gjort speciell dessert till mig! En egen creme brulee och lite annat. Dock alldeles för mycket! Men det var snällt. När vi ätit klart gick vi för att köpa lokal honung, vilket var nästan omöjligt. Det stod bara EU på alla. Det slutade med att vi tog en inte alltför internationell burk...

Måndag:
När vi ätit frukost gick vi ner till havet, och sedan packade vi det sista. Klockan 10.20 skulle vår buss gå. Vårt plan gick först och ändå kom vår buss sist av tre. Vi norrköpingsbor (!) åkte med ett annat bolag (fast resan var bokad genom samma...), så det gick bra ändå. De som skulle till Malmö hade det nog värre, för kön var sååå lång. Vi hann till och med äta!

Men vi fick springa till gaten sedan! Det var dock tur att vi ätit, för maten var hemsk. Det var fisk, sötpotatismos och spenat. Usch! Dock fick jag två mackor, så kanske insåg även de att det skulle behövas?! Planet gick klockan 13.20 och vi landade klockan 16.45. Då ställde vi oss i kö för passkontrollen, och de kontrollerade verkligen ordentligt. I lilla Norrköping?

När vi väl kommit igenom kontrollen höll vi nästan på att missa väskorna, men som tur var kom de bara ca 20 meter ifrån passkontrollen... Så det tog bara 20 minuter att få väskor, och sedan åkte vi mot Stockholm, efter lite middag...

Det har varit en helt underbar semester, även om vi inte gjort så mycket. Bara att vila och bada var nog precis vad vi behövde. När ens största problem är solkräm under naglarna och att behöva flytta på solstolen när solen flyttar sig... Då har man semester!

Det bästa med att komma hem: Att få slänga papper i toaletten och att kunna dricka kranvatten, helt klart!