onsdag 30 september 2015

Bokmässan 2015

Jag har inte hunnit skriva det här inlägget pga av mycket i skolan, men bättre sent än aldrig.

I lördags kväll kom jag hem från en överväldigande dag på bokmässan i Göteborg. Det var en fantastiskt rolig, men utmattande dag. Det var min förstå gång på bokmässan, så jag hade inte så bra koll på allt , men nu har jag fått några tips inför nästa år. För ja, självklart ska jag dit nästa år igen.

Jag åkte tåg från Stockholm till Göteborg på fredagkvällen tillsammans med mamma. Det gick enkelt och smidigt, förutom att vi råkade glömma vår middag hemma och trots att vi läste om "gourmetmat" på deras hemsida hade de inget annat än sallad, lite mackor, yoghurt och godis på tåget. Vad som lät som en lyxig restaurangvagn var en lucka i väggen... Så eftersom att jag är glutenintolerant fick jag en näringsrik middag innehållande en liten yoghurt och två supersmå glutenfria knäckebrödsskivor de hade gömda i ett skåp...

Väl framme på hotellet åt vi en (riktig) middag på ca 15 minuter. Klockan 22 var man riktigt hungrig... Och trött. Ändå vaknade jag onödigt tidigt på lördag morgon. Vi åt frukost och åkte sedan spårvagn till mässan och vad smidigt det var jämfört med Tunnelbanor och bussar i Stockholm.

Väl på mässan blev jag överväldigad. Jag hade förstått att det skulle vara stort, men trots storleken så fylldes i princip varenda yta upp av människor. Så mycket folk, så stort och så mycket böcker. Först blev jag nästan stressad, trodde väl aldrig att jag skulle hitta runt, men efter ett tag gav det sig. Jag såg fler bokbloggare jag kände igen, lyssnade på intervjuer och fick några böcker signerade. Det var riktigt roligt och en så häftig upplevelse. Att bara se andra som gillar böcker lika mycket som jag.

Först lyssnade jag på en kort intervju med Katarina von Bredow där hon berättade om hur hon hittar inspiration och varför hon skriver om vissa ämnen. Sedan lyssnade jag på en intervju av Tova som bloggar på Bokugglan med Alex Haridi som skrivit Huset mittemot. Det var intressant. Han har jobbat som manusförfattare och han berättade om varför han skrev en bok istället för ett manus och skillnaderna. Det var intressant och en ny vinkel. Det var roligt att höra Alex Haridi prata, han var verkligen uppriktig och rolig. Härligt!

Jag lyssnade även på en författarstafett med Lisa Bjärbo, Moa Eriksson Sandberg, Salla Simukka och Katarina von Bredow där de intervjuade varandra. Det var roligt, men gick fort. Det var intressant hur de olika författarna tänkt kring karaktärer och utveckling och avslöjande i böckerna.

Senare lyssnade jag på Marta Söderberg, aktuell med Athena, som jag läser just nu. Verkar spännande och annorlunda och det gör även författaren och hennes tankar. Det var dock en kort intervju, men nu är jag ännu mer intresserad av Marta Söderbergs böcker. Jag hann också med att lyssna på Mia Öström och Maja Hjerzell som berättade lite om sina respektive nyutgivna böcker. Jag har precis läst Skuggsommar av Mia Öström och det var intressant att höra vad hon tänker om huvudpersonen och vad boken egentligen faktiskt handlar om, vad själva tanken är. Hon berättade också om sin skrivprocess.

Och mellan alla intervjuerna hann vi faktiskt gå lite på mässgolvet, men jag och mamma hade ett strikt schema och jag släpade runt henne genom varenda intressant monter. Vi hade knappt tid för lunch, men jag njöt i fulla drag. Att bara planlöst vandra bland böcker och andra bokälskare gör man ju inte varje dag. Fast tillslut blev jag faktiskt nöjd och då hann vi kolla på lite böcker till mamma. Generöst av mig, va?

Jag köpte Släppa taget och Djupa Ro och tog även bilder med författarna. (Bilden med Lisa blev dock inte bra, jag ser helknäpp ut och det nöjet tänker jag inte ge er). Jag tog också bild med författarparet Hjorth Rosenfeldt, då mina föräldrar gillar deras böcker.

På något mystiskt sätt var jag nöjd eller bara helt slut en timme innan vi behövde gå för att hinna med tåget (!), så vi tog oss mot stationen. Tåget gick hem på kvällen och när vi åkt ett tag skulle vi hämta middag som vi beställt hemifrån. Det var bara det att det strulat till sig med beställningen, så de hade inte inte fått med sig något glutenfritt. Jag hade skojat med mamma innan om att vi skulle ta med något att äta in case of med tanke på resan till Göteborg, men det gjorde vi inte.

Att dessutom alla andra maträtter innehöll gluten gjorde att jag återigen fick äta en så där näringsrik måltid som dagen innan: Yoghurt, och den här gången lite juice och chips också. Och nej, chips är inte gått när man måste äta det för att bli mätt. Som tur var fanns andra halvan av familjen på plats på station när vi kom fram och hade med sig mat till mig, så återigen blev det middag klockan tio på kvällen. Ingen bra vana...

Den här resan har innehållit många spännande och annorlunda moment och varit väldigt rolig och är något jag gärna gör om, fast med matsäck. :)